cookies
A „sütik“ ízleni fognak
A Muzikernél a sütiket arra használjuk, hogy a látogatásod nálunk mindig kellemes élmény legyen. Az "Egyetértek" gombra kattintva hozzájárulhatsz az összes cookie használatához, vagy a beállításoknál kiválaszthatod csak az általad kívántakat. Bővebben.
Egyetértek
Elutasít

Hogyan válasszunk stúdió monitort

2023.02.09.
Elolvasás 4 min.
Juraj Haruštiak
A stúdió monitorok az összes professzionális-, vagy házi stúdió alapfelszerelései közé tartoznak. A minőségi stúdió monitoroknak hűen, szépítés nélkül kell tükrözniük a rögzített hangot, és nélkülözhetetlen segítőtársnak kell lenniük a zenei felvételek keverése során.
Hogyan válasszunk stúdió monitort

A hagyományos hi-fi hangszórókat úgy építették fel, hogy vonzóbbá tegyék a kimeneti kapott hangot azáltal, hogy egyes sávokat elnyomnak vagy kiemelnek, így nem alkalmasak monitor munkálatokra a hang felvétele és az utómunkák közben. Ezzel szemben a stúdió monitorokat úgy tervezték, hogy részletes, valósághű hangot adjanak vissza, amely a teljes frekvencia spektrumban kiegyensúlyozott. Figyelem! A stúdió monitorok külön-külön, de párban is kaphatóak.

Passzív vs. aktív stúdió monitorok

 Ennek a kérdésnek a megválaszolása nagyban leegyszerűsíti a további választást. A passzív hangszórók könnyen felismerhetőek a hátlapon található kábelrögzítőknek köszönhetően. Ezek a rögzítők a végfokból származó kábelek csatlakoztatására szolgálnak. Az aktív monitoroktól eltérően nincs beépítve a testükbe erősítő. Külön kategóriát alkotnak azok a modellek, amelyeket bi-amping vagy tri-amping berendezésként jelölnek meg. Minden hangszóró meghajtót külön erősítő táplál. A passzív monitor előnye a kapcsolódás nagyobb modularitása.

Habár teljes egészében könnyebben kombinálható a többi eszközzel, manapság a stúdiók túlnyomó részében standardnak számít a beépített erősítővel felszerelt aktív monitor. Közvetlenül a hangkártyához vagy a keverőpulthoz csatlakoztathatóak. Az egyes hangszórók erősítéséről vagy egy közös, vagy pedig néhány különálló, különféle minőségű erősítő gondoskodik.

Zárt szerkezet vs. basszus-reflex nyílással felszerelt szerkezet

A választás során érdemes magára az adott szerkezetre is koncentrálni. Zárt szekrénnyel rendelkező modellek esetében a membrán hatására mozgásban levő belső levegő is fontos szerepet játszik. Ez a levegő azonban általában nagyobb ellenállást tanúsít, különösen a basszus frekvenciák terjedése során, amelyek aztán túl laposan szólnak. A professzionális stúdiók ezért inkább a basszus reflex nyílással ellátott monitorokat részesítik előnyben - ezek a nyílások általában a szerkezet elején vagy hátulján helyezkednek el.

Nearfield vs. farfield monitorok és a monitorok elhelyezése a helyiségben

A folyamat végén létrejövő hangérzékelést nem csak a monitor paraméterei, hanem a szoba paraméterei is jelentősen befolyásolják. A hang a falakról és a szoba minden egyes bútordarabjáról is visszaverődik. Ideális tehát a monitort úgy elhelyezni, hogy a hallgató a közvetlen visszaverődés sugarában legyen, anélkül, hogy a hang a falról visszaverődne. Minél kisebb a helyiség, annál kisebb a benne található visszhangzás sugara.

A hangszórót úgy kell elhelyezni, hogy a hangja közvetlenül a hallgató füle felé irányuljon, és semmi ne álljon az útjában. Javasoljuk, hogy a hangszórókat állványra helyezd vagy akaszd fel a falra. Az ideális körülményeket úgy érhetjük el, hogy mindkét hangszórót egyenletesen a hallgató arca felé fordítjuk úgy, hogy a hangszórók hátsó szélei belülről körülbelül 60 fokos szöget zárnak be. A monitorokat úgy helyezzük el, hogy a hallgatás a közvetlen visszhang sugarán belül, azaz körülbelül 1,2 m-re legyen a hallgató fejétől, és a monitorok egyenlő oldalú háromszöget képezzenek a hallgató fejével. Az ily módon használt monitorokat near field monitoroknak, azaz közeli hallgatásra szolgáló monitoroknak nevezzük.

A hangszóró méretét a helyiség méretéhez kell igazítani. A túl nagy hangszóró egy kis helyiségben több kárt okoz, mint hasznot. A túl erős hang kontrollálhatatlanul fog visszhangozni a helyiség falairól és tárgyairól, így jelentősen torzul. Ajánlásunk alapvető tájékozódást nyújthat:

Hangszóró mérete (hüvelyk)Helyiség minimális mérete (m)Hangszóró teljesítménye (W)
3“ – 4“2,7 m x 2,1 m15 W – 30 W
4,5“ – 7“3,9 m x 3,0 m30 W – 60 W
8“ – 10“4,6 m x 3,0 m60 W – 100 W
10“ (+subwoofer)> 4,6 m x 3,0 m> 100 W

Amikor azonban a monitor ideális elhelyezését keressük a hallgatóhoz viszonyítva, problémába ütközhetünk a basszus frekvenciákkal kapcsolatban. Ezek ugyanis sokkal kontrollálhatatlanabbul terjednek a térben. A near field monitorok közvetlen visszhangjától eltekintve a basszus frekvenciák intenzitása csökken a megtett méterekkel, és a visszavert hang összességében túlzottan torzulni fog. Az ideális megoldás ezért a near field monitorok kombinálása a far field monitorokkal, amelyek nagyobb hangszóró-átmérővel és nagyobb teljesítménnyel különböznek a near field monitoroktól. A far field monitorokat 0,6 - 1,2 m-re helyezhetjük el a near field monitorok mögött úgy, hogy egy tengelyt képezzenek a near field monitorokkal és a hallgató fejével.

A hang terjedését leginkább a környezet paraméterei befolyásolják, ezért meg kell próbálnunk minél jobban feljavítani azt a helyiséget, amelyben a monitor munkákat végezzük. Sajnos a hagyományos téglalap alakú elrendezés sem sokat segít a megfelelő hangterjedésben, és a visszhangok különböző frekvenciák jelentős hangsúlyozásában vagy elnyomásában nyilvánulnak meg. Ezért javasoljuk a helyiség akusztikai tulajdonságainak javítását akusztikai elemek felhasználásával, úgy, hogy a szoba minden sarkába beépítünk egy basszuscsapdát, a falakat beborítjuk akusztikai panelekkel vagy hangtörők és ha stúdiómonitorokat helyezünk egy asztalra, akkor megfelelő alátétet használunk hozzá.

Frekvenciatartomány

Az ideális hangnak kiegyensúlyozottnak és a lehető legtisztábbnak kell lennie minden frekvenciában. Túlzottan basszusterhelt a felvétel, vagy néhány hangot nem lehet pontosan azonosítani? Valószínűleg a monitor lesz a hibás. A lapos frekvenciaválasz a középfrekvenciákon tárja fel legjobban az alapvető lényegét. Ebben a térben a legjobban az ének, a gitár, de például egy ritmusdob is érvényesülhet, amely egy kiváló minőségű monitoron megfelelően és élénken fog szólni. A magas frekvenciasávban a cintányérhangok és a hi-hat cintányérok dominálnak. Ebben a sávban a hangnak élesnek kell lennie, de nem túlzott mértékben. A minőségi monitorok esetében minden lélegzetvételnek észrevehetőnek kell lennie.

Összegzés

A minőségi stúdió monitoroknak realisztikusan és szépítés nélkül kell szólniuk. Kiválasztásuk a szoba paraméterei szerint kell, hogy történjen, és helyesen kell elhelyeznünk őket a helyiségen belül. Figyelem! Nem minden modell érhető el párban, néhányat csak darabonként kínálunk. A választás megkönnyíthető egy kedvezményes szett kiválasztásával, amely a monitorok mellett egyéb kompatibilis stúdió berendezéseket is tartalmaz, például alátéteket, hangkártyát, fejhallgatót, kábeleket, állványokat vagy mikrofont.


Stúdió monitorok